donderdag 7 februari 2008

Veertigdagentijd in Jeruzalem

De Veertigdagentijd is begonnen. Gister was ik in de sympatieke St. George Cathedral (Anglicaans, Arabisch-engelse dienst) om een Askruisje te halen. De afgelopen jaren heb ik af en aan gevast in de tijd voor Pasen- op chocola, boeken, alcohol, stress- dingen waar ik me in ieder geval voor een tijd los van wilde maken. Om ruimte in mezelf te creeren, om me bewust te worden van het naderende feest. Jeruzalem is een stad waar (dreiging van) geweld overal op straat aanwezig is- soldaten, checkpoints, geweren. Dat maakt nogal indruk op me- wat voor invloed heeft dat op de mensen die hier leven? Dus leek het me een goed idee te vasten op geweld. Niet dat ik mezelf zo'n geweldenaar vind (hoewel ik niet voor niets voetbal), en ook ben ik een buitenstaander in het conflict dat hier gaande is. Maar het gaat me ook om subtielere vormen- alles waarmee ik mezelf en anderen, letterlijk of figuurlijk, geweld aandoe. Dus om hoe ik met drie mensen samenleef in dit kleine appartementje, over irritante medestudenten, over Israeli’s van wie ik zonder enige pressie niets gedaan krijgt, over opdringerige winkeliers of donkerharige mannen in strakke spijkerbroeken, over hoe ik mezelf dwing om dit en dat en ook nog zus te doen. Ik ben benieuwd wat ik ga ontdekken- houd jullie op de hoogte.
(Zie ook www.ncrv.nl, onder Schepper & Co Radio, vasten, en luister zondagmiddag tussen 15.00 en 16.00 uur naar Schepper&Co.)

Geen opmerkingen: