dinsdag 26 februari 2008

Hilltop Youth

Er stond een bericht in Ha'Aretz dit weekend (helaas, Engelse versie- ik heb Rama Beth vorige week met succes afgerond, ben dus weer een stapje verder: Gimel, maar de krant is nog vele stappen te ver) waarover ik me verbaasde en opwond. Het ging over het verschijnsel 'Hilltop Youth', en twee representanten werden geinterviewd. Ze waren het overigens niet eens met de categorisering, die slaat op jongeren die het vrije leven zoeken op heuveltoppen aan gene zijde van de Groene Lijn. Dat is de oude wapenstilstandlijn tussen Jordanie en Israel die min of meer fungeert als grens. Wie daar woont, woont in een nederzetting, of ' settlement', en daarvan zijn er vele, en vele ervan groeien. Naar mijn mening een probleem. Mocht er ooit een Palestijnse staat komen, dan zal die bespikkeld zijn met Israelische nederzettingen en doorsneden door verbindende wegen. Het artikel gaf me inzicht dat veel mensen die daar wonen zich helemaal niet bezig houden met politiek. In de nederzetting van het stel is water en elektriciteit, en Bezeq verzorgt keurig de telefoonlijn (voorzover zij bij Bezeq dat ooit keurig doen). Er wonen ongeveer 15 mensen, bewaakt door 4 soldaten. Zij voelen zich er vrij, genieten vah het uitzicht, wonen goedkoop, leefden een eenvoudig, prettig en zoveel mogelijk biologisch leven. Verontwaardigd besprak ik hun stuitende naiviteit met een vriendin (hoe kun je nu negeren dat je woont in tenminste betwist gebied, en alleen dankzij de macht van het machinegeweer van de soldaat naast je huis?) Die het volledig met hen eens was. ' Want zo zou het toch moeten zijn in dit land, dat iedereen kan wonen waar ' ie wil? Joden en Palestijnen door elkaar.' Plotseling gaapte er een kloof tussen mij en Vriendin, van een volledig tegengestelde visie op ongeveer dezelfde realiteit.
Een dag eerder ontmoette ik een medestudent van twee jaar eerder. Ter sprake kwam zijn bijbaan als bewaker- alles en iedereen wordt hier bewaakt, ideale bijbaan voor studenten, zoiets als portier in het bejaardentehuis. Hij was bewaker bij de bouw van de muur, want de arbeiders moesten beschermd worden. 'Muur? Welke muur?' zei ik, hoewel ik wel vermoedde welke. 'Die bij Bethlehem.' 'En ik de arbeiders die ik bewaakte waren vooral Palestijnse arbeiders uit Hebron.'
Dit is een raar en verwarrend land.

1 opmerking:

Unknown zei

Lief Janneke,
Wat fijn om jouw verhalen te lezen. Je schrijft boeiend, je bent in staat om ons mee te nemen in je leven in Jeruzalem. Geweldig.
Het ga je goed!

Liefs Hilge