dinsdag 26 februari 2008

Juf, sprak Jezus Arabisch....

... of Engels? Die vraag kwam van een pientere vijfjarige uit het schooltje waar ik vanmorgen te gast was. Al om 7.00 uur was ik present in St. George Cathedral voor de eucharistie, waarna ik met de priester en diens schattige verkouden zoontje meereed naar Bet Hanina, een Arabische wijk ten noorden van Jeruzalem. De Engelse vrouw die aan de oorsprong staat had ik ontmoet bij de schandelijk lekkere maaltijd op Aswoensdag, ook in St. George. Ik wilde graag eens langs. Omdat ik het gezelschap van kinderen hier ontbeer (ik mis mijn neefjes!-zie foto), en omdat het me een bijzondere plek leek. De kinderen komen overal vandaan- Korea tot Oostenrijk, hetgeen de verwarring van het kind verklaart, dat thuis Arabisch en Duits, en op school Engels spreekt. De meeste docentes zijn Palestijnse christenen, een van hen is moslima, en de nieuwste docente is joods. Zij was nog nooit in Bet Hanina geweest- zelf woont ze in een settlement ten zuiden van Jeruzalem. De eerste tijd voelde ze zich dan ook niet op haar gemak op haar nieuwe werkplek en werd ze gebracht en gehaald. Inmiddels komt ze iedere ochtend in haar eigen autootje.
Ik vond het er leuk en knus. De kinderen, tussen de 2 en 6 jaar, verdeeld in vier groepen, waren beurtelings aan het plakken, knippen, rekenen, schrijven en gymnastieken, en liepen zich een slag in de rondte om de resultaten in alle lokaaltjes te laten zien. Tegen koffietijd werden alle leeftijden verzameld voor het Paasverhaal en liedjes. 'Now, put your thinkcaps on, kids, who helped Jesus carry the cross?' Gossie, peins ik, wie was dat ook weer?' 'His friend!', roept Mathilde, Francaise, links van mij. ' Yes, and what was his name?' 'Simon!', zegt Simon, Iers (toegegeven, inkopper). 'Of Arimathea!', vult Albert, Palestijns, aan.
Volgende week gaat de hele club poolshoogte nemen bij de plek waar men het graf van Jezus vermoedt, en daarna eieren zoeken op de Olijfberg. Ik denk dat ik zorg dat ik erbij ben.. Een donkere wolk hangt trouwens boven het vrolijke schooltje. Er is een weg in aanleg die Pisgat Ze'ev (nederzetting boven Jeruzalem) met andere nederzettingen moet gaan verbinden. Zoals het er nu uitziet, gaat die weg dwars door het schooltje lopen. Het asfalt is nog zo'n 300 m. verwijderd...

Geen opmerkingen: