woensdag 2 juli 2008

aanslag op Jaffastreet

Zojuist kwam ik terug van de bank in Jaffastreet- was daar heen gegaan om geld te halen nu mijn pinpas geblokkeerd is (lang verhaal, portemonnee niet gestolen, maar dacht dat wel voor een week lang, tot een vriendin het ding ontdekte ik het handschoenenvakje van haar auto), en met het nieuwe geld was ik nog even gaan winkelen in Ben Yehoeda. Rond kwart voor twaalf stak ik Jaffaroad over -waar de gebruikelijke drukte van winkelend publiek en heerste- misschien iets getemperd vanwege de hitte- fietste huiswaarts richting Oost Jeruzalem, en kwam erachter dat de Olijfberg vele malen steiler is dan Mount Scopus. Bij de lunch, nadat ik me had opgefrist, meldde een Japanse guesthouse-genoot dat er een aanslag was gepleegd in Jaffastreet. T.v. aan. Inderdaad: een inwoner van Oost Jeruzalem in een bulldozer heeft auto's en een bus geramd. Eerst is er sprake van twee doden, later vier, en veel gewonden. Afschuwelijk. En wat raar. Ik herken de straat die de t.v. me toont, bovendien ben ik net een paar honderd meter zuidelijker aan het winkelen geweest, en toch lijkt het een vreemde plek, ver weg. Het maakt me bedroefd, en geeft me een hopeloos gevoel. Geen mooie dag in Jeruzalem.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Janneman, geen mooie dag in Israel inderdaad. en wat bizar om de perikelen in je eigen stad te volgen via een tv-toestel.
Pas je goed op met oversteken?
dikke zoen, Roel

Anoniem zei

Lijkt me een heel bizar gevoel, dat het zo dichtbij gebeurt en dat je eigenlijk het idee hebt dat het ver weg is (gevoelsmatig). Moet zeggen dat ik het toch stoer van je vindt om daar te zijn. Het is en blijft toch een land waar je op je hoede moet zijn.